Popis aktivity:
Děti pracují s kartičkami, na kterých jsou vyobrazeny různé hospodářské suroviny – například nerostné (uhlí, železná ruda, ropa), živočišné (mléko, vlna, maso) a rostlinné (pšenice, brambory, olivy). Jejich úkolem je kartičky správně přiřadit a umístit na velkou mapu Evropy podle toho, kde se dané suroviny nejčastěji vyskytují nebo kde jsou pro danou oblast typické.
Pomůcky
Kartičky se surovinami, velká mapa Evropy, případně encyklopedie, tablety nebo jiné zdroje informací.

Cíle aktivity
- Seznámit se s rozmanitostí hospodářských surovin v Evropě.
- Rozvíjet zeměpisnou orientaci a práci s mapou.
- Podpořit logické myšlení a práci s informacemi.
- Uvědomit si propojení přírodních podmínek s typem hospodářství v různých oblastech.
Forma práce:
Skupinová nebo individuální práce, možnost následné diskuse a porovnání výsledků.
suroviny ke stažení
Varianty podle věku dětí

Děti 6–8 let (1.–2. trojročí Montessori):
- Jednodušší kartičky s ilustrací a názvem suroviny.
- Společná práce ve dvojicích nebo s průvodcem.

Děti 9–12 let (2.–3. trojročí Montessori):
- Kartičky mohou obsahovat nejen název a obrázek, ale i krátký popis využití suroviny.
- Práce ve skupinách, možnost vyhledávání informací ve zdrojích.
- Děti mohou kreslit vlastní mapu nebo vytvořit lapbook/infoplakát.
- Diskuse o tom, proč se dané suroviny vyskytují právě v určité oblasti.

Starší děti (12+) nebo pokročilejší skupiny:
- Doplnění ekonomického kontextu – např. jak suroviny ovlivňují obchod, zaměstnanost apod.
- Srovnání více zemí (např. Německo vs. Španělsko).
- Práce s aktuálními daty z webových zdrojů.
- Možnost vytvořit prezentaci nebo krátký projekt.
Tip Ondry
Používání reálných fotografií surovin místo kreslených ilustrací podporuje konkrétní vnímání. Děti si mohou také další suroviny nastříhat z časopisů, nebo dotvořit.


Za poskytnutí materiálu děkujeme
paní Paličková ze Základní školy Křišťál
která kartičky vytvořila a dala nám svolení ke sdílení s Vámi
Otázky pro reflexi:
Která surovina tě nejvíc zaujala a proč?
Zjistil/a jsi něco nového o nějaké zemi v Evropě?
Proč myslíš, že některé suroviny najdeme jen v určitých částech Evropy?
Jak by se změnil život v dané oblasti, kdyby tam tato surovina už nebyla?
Které suroviny používáme každý den, aniž bychom si to uvědomovali?
(bonusová) Jak by ses rozhodl/a, kdybys byl/a obchodník – které suroviny bys chtěl/a dovážet a proč?